YOGA STIJLEN

1 op 1 sessie

Liever één op één yogalessen volgen? We bieden ook privéles aan. Deze lessen worden speciaal op afgestemd op op jouw behoeftes en belangstelling. Privé yoga is een hele goede manier om met yoga te beginnen, maar ook om je verder te verdiepen en te ontwikkelen. Zo ontwikkel je meer zelfvertrouwen en je krijg je sneller meer plezier in je yogabeoefening. Daarnaast kun je ook privelessen boeken voor ademhalings-, meditatie en/of ontspanningstechnieken. De privélessen worden gegeven door gespecialiseerde docenten.

Yoga op het strand

Je dag beginnen met je voetjes in het zand, de zon op je gezicht en de wind door je haren. Dat is yoga op het strand bij Tent 6. Tijdens de yogales genieten van het uitzicht op zee. De matjes zijn aanwezig. Bij slecht(er) weer verhuizen we naar binnen bij. De les op het strand is een combinatie van Hatha/Vinyasa 

Nek, Schouder en Rug les

Tegenwoordig zijn er veel mensen die last hebben van spanning rondom de nek, schouder en rug. Dit kan worden veroorzaakt door stress, maar ook doordat veel mensen een zittende kantoorbaan hebben. En bedenk eens hoe vaak je alleen al op je telefoon kijkt hierdoor neem je een verkeerde houding aan en dit kan leiden tot klachten aan je nek, schouder, boven en/of onderrug.

Bij de nek, schouder en rug yoga doen we o.a. oefeningen op de Critical Alignement strip, deze strip ondersteunt en corrigeert de stand van de schouders, de hele wervelkolom en het bekken. Het effect hiervan is dat de vrije doorgifte van beweging wordt gestimuleerd en dat hierdoor klachten (kromme boven rug, stijve schouders, gespannen onderrug en gevoelig voor overbelasting) worden verminderd.

Voor wie Nek, Schouder en Rug Yoga geschikt?

  • Als je puur lichamelijke klachten hebt die uitgaan van de wervelkolom: rugpijn, nekpijn, whiplash, RSI (CANS), pijn aan de schouders, hernia, bekkenklachten maar ook aan de wervelkolom gerelateerde klachten in armen en benen, zoals uitstraling, pijn of krachtverlies.
  • Als je stress gerelateerde klachten hebt zoals ademhalingsstoornissen, vermoeidheid en burn-out.
  • Of als preventie ter verbetering van de houding of ‘gewoon’ niet lekker in je vel zitten.

Yin Yoga

Met de Yin Yogalessen leer je diep te ontspannen, gewrichten, banden en pezen soepel te houden/ maken en de energiebanen in je lichaam in balans te brengen.

Yin Yoga is een serie grondoefeningen waarin de spieren ontspannen blijven. Doordat de houdingen tijdens Yin Yoga lang (gemiddeld 3 tot 5 minuten per houding) worden aangehouden en er geen spierkracht gebruikt wordt, werkt Yin Yoga herstellend op fysiek en meditatief op mentaal niveau. Fysiek stimuleert Yin Yoga bindweefsel, zoals banden en kraakbeen, door er voor een langere tijd een zachte spanning op te brengen. Hierdoor bereik je een maximale beweeglijkheid van de gewrichten. Het meditatieve aspect ondersteunt het ontwikkelen van mindfullness en werkt kalmerend. Je kunt ervaren hoe je weerstanden in je lichaam en geest los kunt laten, door te ademen en steeds dieper te ontspannen.

Voor wie is Yin Yoga geschikt?

Yin yogalessen zijn echt een cadeautje voor jezelf! Niet zweten, niet presteren, maar jezelf er volledig laten zijn zoals je bent. De lessen zijn geschikt voor iedereen, met of zonder yoga ervaring. Mensen met, stress gerelateerde klachten, zoals vermoeidheid, burn-out en/ of blessures en mensen met een zittend beroep kunnen hier veel baat bij hebben.

Bij de nek, schouder en rug yoga doen we o.a. oefeningen op de Critical Alignement strip, deze strip ondersteunt en corrigeert de stand van de schouders, de hele wervelkolom en het bekken. Het effect hiervan is dat de vrije doorgifte van beweging wordt gestimuleerd en dat hierdoor klachten (kromme boven rug, stijve schouders, gespannen onderrug en gevoelig voor overbelasting) worden verminderd.

Voor wie Nek, Schouder en Rug Yoga geschikt?

  • Als je puur lichamelijke klachten hebt die uitgaan van de wervelkolom: rugpijn, nekpijn, whiplash, RSI (CANS), pijn aan de schouders, hernia, bekkenklachten maar ook aan de wervelkolom gerelateerde klachten in armen en benen, zoals uitstraling, pijn of krachtverlies.
  • Als je stress gerelateerde klachten hebt zoals ademhalingsstoornissen, vermoeidheid en burn-out.
  • Of als preventie ter verbetering van de houding of ‘gewoon’ niet lekker in je vel zitten.

Yoga Nidra

Yoga Nidra is een geleide diepe ontspanning en wordt ook wel de ‘yogische slaap’ genoemd. Yoga betekent ‘verbinden’, Nidra betekent ‘slaap’.
Je bent wakker en alert, maar in een diepe ontspanning. Je balanceert dus als het ware op een lijntje tussen wakker zijn en slapen.

Je werkt naar deze staat toe door middel van een aantal systematische oefeningen en visualisaties. Je komt mentaal, fysiek en emotioneel compleet tot ontspanning en raakt in een zeer ontvankelijke staat. In die staat worden oude negatieve patronen (samskaras) afgebroken, een sankalpa geplaatst (positieve wens) en je voelt je na afloop opvallend verfrist, vitaal en vol energie.

Want 40 minuten Yoga Nidra staat gelijk aan ongeveer 4 uur slaap.

Er worden delta golven opgewekt, die normaal alleen gemeten worden in de diepste slaap. Deze staat noemen yogi’s ‘kosmisch bewustzijn’. Yoga Nidra kan helpen bij zelfgenezing in:

  • Chronische pijn;
  • Hoge bloeddruk;
  • Trauma verwerking;
  • Slapeloosheid;
  • Fibromyalgie;
  • Stress;
  • Depressie;
  • Angst;
  • PTSD;
  • en meer.

Yoga Nidra verbetert de kwaliteit van slapen, meer energie, minder angst, frustratie, verslavingen, sterker immuunsysteem, verbeterde mentale focus, bevordert creativiteit en brein functies.

De les gaat altijd van start met een ademhalingsoefening.

Voor wie is Yoga Nidra geschikt?

Ook al heb je nog nooit op een yoga mat gestaan, Yoga Nidra is voor iedereen. Het is makkelijk in het gewone leven te integreren. Het enige wat je hoeft te doen is gaan liggen en luisteren naar de instructies.

Senioren Yoga

Deze yogales (max 10 personen) is erop gericht het lichaam op een eenvoudige manier kennis te laten maken met de verschillende yogahoudingen. Er is aandacht voor onder meer souplesse in de gewrichten, krachtopbouw, coördinatie en concentratie. Sommige houdingen kunnen aangepast worden aan de mogelijkheden van het lichaam en vandaar dat we net als in alle andere lessen gebruik maken van “props” (blokken, kussens, stoelen enz.) die ondersteunend kunnen werken bij de verschillende asana’s.
Zowel ademhalings- als ook ontspanningsoefeningen maken onderdeel uit van de senioren les.

Voor wie is Senioren Yoga geschikt?

Deze les is geschikt voor mensen die op latere leeftijd met yoga starten, voor mensen met een beperkte mobiliteit en voor iedereen die het om wat voor reden dan ook wat rustiger aan wil doen.

Kinder Yoga

Zitten, studeren, spelen, social media, met een half oor luisteren naar wat je zegt; kinderen van nu zitten vol prikkels en hebben een slechte concentratie. Door alle invloeden van buitenaf vergeten ze haast hoe ze kind moeten zijn. Kinderyoga is een speelse zes-weekse yogacursus waarbij de kinderen aan de slag gaan met hun eerste houdingen en oefeningen. Met aandacht aan de slag met je lichaam, samen met andere kinderen.

Op jonge leeftijd kun je met kinderen op spelenderwijs aan zelfvertrouwen, concentratie en immuunsysteem werken. Hiermee zorg je ervoor dat ze hun sterke en soepele lichaam behouden maar je creëert ook lichaamsbewustzijn en stimuleert het uiten van gevoelens. Dit op basis van thema’s oefenen wij yogahoudingen, ademhalingsoefeningen, meditatie en visualisatie.

Voor wie is kinderyoga bedoeld?

  • Kinderen tussen 6 en 11 jaar;
  • Kinderen die het leuk vinden om sportief bezig te zijn;
  • Normaal een druktemaker of een tikkeltje verlegen? Iedereen is welkom. Yoga

    Zorgt voor meer zelfwaardering, kracht, concentratie en energie

De lessen voor kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 11 jaar. Wij werken met groepen van maximaal 10 kinderen.

Yin/Yang Yoga

Een les waarmee je de week zowel energiek als ontspannen kunt beginnen

Tijdens de Yin yang yogales verbinden we de kwaliteiten van yin en yang, we gaan op zoek naar de bewegelijkheid en de kracht van de yang en wisselen dit af met de yin houdingen die we langer aanhouden waardoor we meer verdiepen en blokkades kunnen opheffen.

Yin en yang zijn twee begrippen uit het Taoïsme en verwijzen naar de, wat zij noemen, belangrijkste krachten in het universum. We hebben ze allebei nodig om een gevoel van evenwicht te ervaren. De ene persoon is van nature meer yin en de ander meer yang. Yang biedt ons de kwaliteiten van de bewegelijkheid, kracht en warmte, de yin uit zich meer in stilte, zachtheid en vertraging.

De uitdaging vind je vaak ik de kant waar je je het minst thuis voelt. Toch heb je beide kanten nodig en biedt deze les je de mogelijkheid om beide kanten te verkennen.

Voor wie is Yin/Yang Yoga geschikt?

Deze les is geschikt voor iedereen, met of zonder yoga ervaring. Een mooie combinatie tussen ontspanning, verdiepen en kracht.

Yin/Nek, Schouder en Rug

Bij deze combinatie les worden het eerste half uur oefeningen op de Critical Alignement strip gedaan, deze strip ondersteunt en corrigeert de stand van de schouders, de hele wervelkolom en het bekken. Het effect hiervan is dat de vrije doorgifte van beweging wordt gestimuleerd en dat hierdoor klachten (kromme boven rug, stijve schouders

Daarna wordt je meegenomen met een aantal Yin houdingen gericht op de onderrug. Tijdens de Yin houding leer je diep te ontspannen, gewrichten, banden en pezen soepel te houden/ maken en de energiebanen in je lichaam in balans te brengen.

In de Yin houdingen doe je oefeningen op de grond waarin de spieren ontspannen blijven. Doordat de houdingen tijdens Yin Yoga lang (gemiddeld 3 tot 5 minuten per houding) worden aangehouden en er geen spierkracht gebruikt wordt, werkt Yin Yoga herstellend op fysiek en meditatief op mentaal niveau. De combinatie van deze 2 vormen is zowel corrigerend voor je wervels als ontspannend voor je spieren en mind.

Voor wie is Yin/Nek-Schouder-Rug Yoga geschikt?

De lessen zijn geschikt voor iedereen, met of zonder yoga ervaring. Mensen met puur lichamelijke klachten vanuit de wervelkolom (denk aan rug, nek, schouder) en/of stress gerelateerde klachten, zoals vermoeidheid, burn-out kunnen hier veel baat bij hebben.

10-weekse zwangerschapsbegeleidingscursus

Hoe je zwangerschap verloopt en hoe de bevalling straks gaat, kan niemand je zeggen. Wel kun je je er zo goed mogelijk op voorbereiden. Tijdens de informatieve 10-weekse zwangerschapsbegeleidingscursus leer je ademhalingstechnieken voor tijdens de bevalling, ook krijg eenvoudige (yoga) oefeningen die je voorbereiden op de bevalling, gericht op het soepel maken van je bekken en ontspannen van je onderrug.

Ook wordt je ingelicht over wat je kunt verwachten tijdens en kort na de bevalling. Zodat je de bevalling zo prettig en ontspannen mogelijk kunt doorstaan

Voor wie is de 10-weekse zwangerschapsbegeleidingscursus geschikt?

Vanaf je 16e zwangerschapsweek kun je bij starten met de 10-weekse cursus starten. De cursus is voor iedereen toegankelijk met /of zonder yoga-ervaring.

Les wordt gehouden op donderdag van 20:00 – 21:15 uur en wordt gegeven in een kleine groep van maximaal 8 vrouwen.

De kosten voor de zwangerschapsbegeleidingscursus zijn: €179,00

TIP: Sommige zorgverzekeraars vergoeden (gedeeltelijk) zwangerschapsyoga! Check bij je zorgverzekeraar of deze vergoeding ook geldt voor jouw pakket.

Na betaling van de 10-weekse cursus, ontvang je van ons een factuur die je kunt inleveren bij je zorgverzekeraar. 

Hatha/Vinyasa Yoga

Bij Vinyasa Yoga beweeg je op het ritme van je ademhaling. Zo wordt je Yoga een Meditatie in Beweging en ontstaat een dynamische, vloeiende vorm van Yoga waarbinnen je geleidelijk en soepel van de ene houding naar de andere door beweegt.

Een ander belangrijk aspect is dat je leert bewegen vanuit je Core Centre (Banda’s). In elke les train je kracht, flexibiliteit, conditie, balans, concentratie en meditatie. De voortdurende verbinding tussen beweging en ademhaling zorgt ervoor dat je gemakkelijk je aandacht uit je hoofd naar je lichaam kunt brengen. In een aangenaam tempo wordt je lichaam opgewarmd en je geest tot rust gebracht. Tegelijkertijd is er voldoende afwisseling en uitdaging. Dit omdat er tijdens deze les ook Hatha-houdingen in verwerkt worden. Deze les maakt je sterker en soepeler, je uithoudingsvermogen wordt groter en je geest wordt tot rust gebracht.

In de periode van half april t/m september wordt deze les gegeven op het strand bij Tent6

Voor wie is Vinyasa/Hatha Yoga geschikt?

De lessen zijn zowel geschikt voor beginners als gevorderden, aangezien de houdingen aan ieders niveau aangepast kunnen worden. Houdt er rekening mee dat je met deze vorm kracht opbouwt bij je armen, dus niet geschikt als je een schouderblessure hebt.

Pilates en Yoga

De oefeningen zijn gericht op je onderrug, buik, bekken en bilspieren waardoor je powerhouse sterker wordt en worden ondersteund door de juiste ademhaling. De combinatie met Yoga zorgt ervoor dat de spieren ook een stretch ervaren.

Voor wie is Pilates en Yoga geschikt?

Deze les is geschikt voor iedereen die kracht en flexibiliteit wilt vergroten. Het is een wat pittigere les voor opbouw van kracht, maar is geschikt voor zowel beginners als gevorderden, aangezien de houdingen aan ieders niveau aangepast kunnen worden. Deze les is niet geschikt voor zwangere vrouwen.

Iedere les kent terugkerende elementen zoals meditatie en de eindontspanning.

Voor meer informatie neem contact met ons op

  • 06 55173021
  • info@zenzoyoga.nl
Lesrooster